X
Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

Prowadzisz sklep internetowy? Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż Twojego rękodzieła

Twój sklep nie przynosi oczekiwanych dochodów? Przyczyna może tkwić w źle zaprojektowanej witrynie. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę i jakie są najczęstsze błędy.

Klaudia Kostyra
Kobieta z psem przy laptopie

(fot. ArtistGNDphotography / E+ / Getty Images)

W rzeczywistości problem niskiej sprzedaży może leżeć w wielu aspektach Twojej działalności – słabym pozycjonowaniu, wysokich cenach, wąskim asortymencie itp. Jednak nie bagatelizuj znaczenia witryny.

Jeśli zauważysz, że konwersja przejścia z reklamy na stronę jest wysoka, a na samej stronie gwałtownie spada, nie możesz mieć wątpliwości, gdzie tkwi problem. Może być tak, że na stronie nie do końca „dopieściłeś” ofertę, która zwabiła użytkownika w reklamie, lub strona jest trudna w nawigowaniu, mało czytelna i drażniąca dla odbiorcy. Warto krytycznie przeanalizować wszystkie elementy witryny, by znaleźć te kłopotliwe i nieefektywne. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności i w miarę możliwości nad nimi popracować.

Użyteczność strony

Jeśli Twoja witryna jest nieczytelna, skomplikowana lub nie wyświetla się prawidłowo, potencjalny klient szybko ją zamknie. Jeśli użytkownik ma trudności ze znalezieniem produktu w katalogu lub filtrach – nie może go kupić. Jeżeli podstrony Twojego sklepu jasno nie odpowiadają na pytania użytkownika: „Gdzie jestem?”, „Co mi tu oferują?” i „Czy tego potrzebuję?”, to znaczy, że nie są dla niego użyteczne. Nie rozumiejąc logiki działania Twojej witryny, konsument po prostu pójdzie do konkurentów, którzy mają prostsze i bardziej czytelne strony. Dlatego projektując sklep internetowy, kieruj się nie tylko swoim gustem, ale także wymaganiami i oczekiwaniami odbiorców.

(fot. Mix and Match Studio / 500px / 500Px Plus / Getty Images)

Korzystaj ze sprawdzonych i znanych użytkownikom rozwiązań, bez zbędnych udziwnień i komplikowania. Poruszanie się po stronie powinno być przyjemne, intuicyjne i łatwe, a wyszukiwanie produktów sprawne i efektywne. Warto zadbać o responsywność strony, sprawdzić czas ładowania poszczególnych podstron i zoptymalizować go, a także dostosować witrynę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Faktem jest, że coraz więcej użytkowników używa do zakupów tabletów i smartfonów, dlatego musisz mieć pewność, że Twoja strona działa na nich sprawnie i bez błędów.

Opis towarów

Strona karty produktu jest często skonfigurowana z reklamami kontekstowymi lub ukierunkowanymi, co oznacza, że jest to pierwsza i najważniejsza rzecz, którą użytkownik widzi na Twojej witrynie. Dobra karta produktu zawiera:

  • pełną nazwę przedmiotu;
  • opis produktu – postaraj się, by dla każdego przedmiotu był jak najbardziej unikalny. W ten sposób zyskasz w algorytmach wyszukiwarek i przyciągniesz więcej odbiorców;
  • zdjęcia i filmy przedstawiające produkt z różnych stron i w użyciu;
  • dokładne wymiary i parametry towaru;
  • krótką informację o wysyłce, płatności i warunkach zwrotu;
  • opinie innych użytkowników o produkcie;
  • informacje o dostępności produktu lub jego braku (z ofertą otrzymania powiadomienia na maila, gdy pojawi się ponownie w magazynie);
  • informacje o ilości sztuk w magazynie (często świetnie stymuluje sprzedaż);
  • przycisk „kup” lub „dodaj do koszyka”;
  • przycisk „dodaj do listy życzeń” lub „dodaj do ulubionych”;
  • ewentualnie okienko z produktami podobnymi lub polecanymi w zestawie z promocją.

Klient lubi wiedzieć, co kupuje. Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że mają oni przed zakupem bardzo wiele pytań, a brak konkretnych odpowiedzi może ich skutecznie zniechęcić. Dlatego stwórz przejrzystą stronę dla każdego produktu. Uwzględnij wszystkie pytania, jakie może mieć użytkownik, i odpowiedz na nie – umieść na stronie odpowiednią specyfikację produktu. Im więcej informacji udzielisz, tym chętniej konsument go kupi.

Koszyk

(fot. Anton Skripachev / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Badania ReadyCloud pokazują, że w skali globalnej średnio około 75% użytkowników porzuca koszyk z przyczyn takich jak:

  • dodatkowe koszty związane z wysyłką (61%);
  • konto wymagane do dokonania zakupu (35%);
  • wolno działająca strona i skomplikowana płatność (27%).

Dlatego zwróć uwagę na to, jak wygląda koszyk zakupowy na Twojej stronie i czy ma wszystkie niezbędne elementy:

  • nazwę towaru i jego cenę;
  • miniaturkę zdjęcia produktu, aby ułatwić użytkownikowi nawigację;
  • klikalną nazwę produktu, żeby użytkownik mógł ponownie wejść na jego stronę;
  • możliwość zwiększenia lub zmniejszenia liczby jednostek produktu;
  • przycisk usuwania towaru z koszyka;
  • ostateczną kwotę zamówienia (najlepiej już z uwzględnieniem rabatów i kosztów dostawy);
  • pole do wprowadzenia kodu promocyjnego.

Koszyk nie jest jeszcze realizacją zamówienia i płatności zamówienia, co oznacza, że istnieje szansa na zwiększenie sprzedaży. Spróbuj dodać do niego okienko z innymi przedmiotami, które mogą być interesujące dla klienta.

Zaprojektuj koszyk w formie okna modalnego, a nie oddzielnej strony. Dzięki temu łatwiej będzie użytkownikowi wrócić do katalogu i dalszych zakupów.

Składanie zamówienia, płatność i wysyłka

Etap, na którym sklepy internetowe utrudniają zakupy klientom, a tym samym ich zniechęcają, to najczęściej składanie zamówienia. Typowe błędy:

  • wymaganie od użytkownika założenia konta przed zakupem – odwraca to uwagę od procesu zamawiania, jest irytujące i odbiera przyjemność z zakupu. Można zaproponować założenie konta i wskazać zalety takiego rozwiązania, ale powinna być dostępna także opcja zakupów dla niezarejestrowanych gości;
  • formularz z ogromną liczbą pól do wypełnienia – często sklepy wymagają od kupującego podania takich informacji, bez których mogłyby się łatwo obejść. Klienci zwykle nie mają tyle cierpliwości i po prostu rezygnują z zakupu. Zmniejsz liczbę pól do wypełnienia do wymaganego minimum: imię i nazwisko, dokładny adres, sposób wysyłki, sposób płatności.
(fot. Luis Alvarez / DigitalVision / Getty Images)

Jeśli chodzi o metody płatności i dostawy, dobrze, by były maksymalnie różnorodne i odpowiadały oczekiwaniom klientów. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że najczęściej wybieraną formą płatności są przelewy tradycyjne, szybkie przelewy przez odpowiednie serwisy, płatność przy odbiorze, płatność kartą.

W przypadku dostawy w ostatnim czasie największą popularnością cieszą się paczkomaty, a także punkty odbioru w lokalnych żabkach i kioskach ruchu – zwykle są tańsze od kuriera i dają możliwość wyboru wygodnego dla klienta miejsca odbioru. Warto jednak zaproponować kilka różnych opcji dostawy, a przy każdej umieścić szacowany czas realizacji.

Sprawny kontakt

Musisz ułatwić użytkownikom komunikację z Tobą, szczególnie gdy mają pytania dotyczące towarów lub warunków dostawy i płatności. Twoje dane kontaktowe powinny być łatwo namierzalne, widoczne i przede wszystkim aktualne. Nie podawaj numeru lub maila, z których nie korzystasz. Dobrym pomysłem może być także użycie chat boksa, w którym klient może porozmawiać z konsultantem.

Praca nad użytecznością i konwersją witryny polega na stworzeniu takiej jej wersji, na której użytkownik będzie czuł się swobodnie i która nie zniechęci go do dokonania zakupu. Zadbaj o to, by projekt Twojego sklepu był maksymalnie przyjazny dla konsumentów, budził ich zaufanie i sprzyjał pozytywnym doświadczeniom. Spróbuj przetestować różne rozwiązania na swojej stronie i znajdź te optymalne i skuteczne.

Klaudia Kostyra

Miłośniczka rękodzieła, która uwielbia prezenty i gadżety DIY. Co tydzień interesuje się czymś innym, więc obecnie jest już dumną posiadaczką maszyny do szycia, narzędzi do filcowania, zestawów do robienia mydła, narzędzi rzeźbiarskich, ozdobnych papierów oraz niezliczonej ilości klejów i nożyków. A to zapewne dopiero początek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Napisz komentarz
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Więcej szczegółów o przetwarzaniu danych osobowych znajdziecie Państwo w zakładce Polityka prywatności.
scroll to top