Jak wygląd opakowania wpływa na klienta? Postaw na przemyślany design

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Choć klienci uważają, że podczas zakupów skupiają się przede wszystkim na cenie produktu, jego jakości i składzie, to okazuje się, że nie mniejszą uwagę przykładają do wyglądu opakowania. Jak design opakowania wpływa na decyzje konsumentów? Czy odpowiednim opakowaniem można zachęcić do zakupu?

Opakowania powinny spełniać szereg praktycznych funkcji. Przede wszystkim muszą odpowiednio zabezpieczać produkt i ułatwiać jego przechowywanie. Nie mniejsze znaczenie ma również to, jak opakowanie się prezentuje, estetyka i design odgrywają bowiem znaczącą rolę w strategii marketingowej. Dlaczego? W czasach nieograniczonej wręcz oferty produktów sprzedawcy muszą wiedzieć, jak wyróżnić się ze swoim towarem i zachęcić do jego zakupu, a nie da się ukryć, że w pierwszej kolejności uwagę potencjalnych klientów przyciąga opakowanie.

Jak opakowanie wpływa na decyzję o zakupie?

Popularność sklepów samoobsługowych wpłynęła na wzrost znaczenia opakowania w procesie zakupu. To właśnie odpowiednio zaprojektowane opakowanie dzięki charakterystycznemu kolorowi i kształtowi przykuwa uwagę konsumentów. Spełnia nie tylko funkcję estetyczną, wizualną, lecz także informacyjną, gdyż przedstawia wszystkie niezbędne informacje o produkcie. Komunikaty zawarte na opakowaniu często oddziałują na klienta znacznie mocniej i dłużej niż na przykład hasła reklamowe, ponieważ opakowanie towarzyszy konsumentowi przez cały czas użytkowania danego produktu.

Design opakowania ma również znaczenie w kontekście identyfikacji wizualnej marki. Starannie przemyślany projekt, w którym zawarto logo i wartości istotne dla firmy, staje się wizytówką. Opakowanie jest więc nośnikiem wizerunku, do którego klienci mogą się przekonać i obdarzyć go zaufaniem. Jeżeli nie przyciągniemy klientów opakowaniem, to istnieje małe prawdopodobieństwo, że będą chcieli sprawdzić, co kryje się w środku.

Jak zachęcić do zakupu za pomocą opakowania?

Skoro jesteśmy już świadomi tego, że klienci zwracają uwagę nie tylko na skład produktu i jego jakość, lecz także na opakowanie, sprawdźmy, na czym powinniśmy się skupić podczas jego projektowania.

Zadbaj o wyróżnianie się na półce

Opakowanie musi przede wszystkim wyróżniać się przemyślanym designem, żeby skutecznie przykuć uwagę potencjalnego klienta. Odpowiedni efekt uzyskamy, jeśli zadbamy o identyfikację marki już na etapie projektowania charakterystycznego logo. Dobrym rozwiązaniem jest zdecydowanie się na określoną, jednolitą kolorystykę, która będzie jednoznacznie się kojarzyła z daną firmą. Starajmy się nie podpatrywać designu innych marek, aby nie powielać tymczasowo modnych schematów.

Podkreśl wartości marki

Opakowanie bardziej przyciąga uwagę klientów, gdy jest spójne z wartościami marki. Przykładowo większość produktów ekologicznych ma opakowania w kolorach nawiązujących do natury. Nie brakuje też na nich symboli roślin czy liści oraz oznaczeń i etykiet, które wskazują, że produkt nie był testowany na zwierzętach, nie zawiera szkodliwych substancji i jest przyjazny dla środowiska. Spójność z wartościami marki najlepiej uzyskać za pomocą odpowiedniej kolorystyki i materiałów wykorzystanych podczas produkcji opakowania. Można także wykorzystać oryginalne wykończenia i odpowiednie zdobienia.

Zdj. główne: KRiemer/pixabay.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*