Media społecznościowe? Potrzebujesz strategii!

Potrzebujesz ok. 3 min. aby przeczytać ten wpis

Bez strategii działania biznesowe w sieciach społecznościowych to loteria i błądzenie po omacku. W końcu dobry plan to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu. Sprawdźmy więc, z czego powinien się składać i jak stworzyć skuteczną strategię biznesową.

Dlaczego potrzebujesz strategii?

Istnieje kilka powodów, dla których warto tworzyć strategię marketingową dla działań w SM. Najważniejsze z nich:

  1. Określenie, dokąd zmierzasz i jakimi sposobami możesz to osiągnąć.
  2. Ustalenie wytycznych dla pracowników, aby rozumieli zadania i ich cel.
  3. Łatwiejsze wdrażanie nowych członków zespołu.
  4. Zapanowanie nad budżetem i obliczenie kosztów realizacji Twoich celów.
  5. Wybranie właściwego kierunku rozwoju na podstawie analizy produktu, grupy docelowej, konkurencji.

Strategia działań biznesowych w social media odpowie nie tylko na pytanie „Co robić?”, ale także „Jak to zrobić?”.

Co należy uwzględnić w strategii?

Cele

Cele typu „Wielu subskrybentów” lub „Wzrost sprzedaży” nie są celami w sensie istotnym dla strategii SM. Potrzebujesz konkretów i szczegółów, np. „Chcę, aby moja strona w sieci społecznościowej przynosiła 20 potencjalnych klientów tygodniowo” lub „Planuję zwiększyć sprzedaż o 10% w stosunku do poprzedniego roku”. Cele powinny być więc mierzalne, konkretne i realistyczne. Te duże podziel na mniejsze zadania i rozpisz, co należy zrobić, aby je zrealizować.

Metody promocji

Uwzględnij w strategii wszystkie narzędzia, których użyjesz do osiągnięcia swoich celów, zaczynając od listy serwisów – konkretnych sieci społecznościowych, w których tworzone będą grupy i konta.

Analiza odbiorców docelowych

Praca z odbiorcami to podstawowy element strategii SM. Standardowa analiza grupy docelowej obejmuje:

  • płeć,
  • wiek,
  • stan cywilny,
  • wykształcenie,
  • geolokalizację.

Plus dodatkowe cechy, jeśli pracujesz z przedstawicielami konkretnych wąskich grup. Również w analizie grupy docelowej można uwzględnić dane dotyczące zachowań zakupowych.

Analiza stron firmowych w sieciach społecznościowych

Jeśli Twoja firma jest już obecna w sieciach społecznościowych, ważne jest, aby przeanalizować jej strony i grupy. Zbierz kompletny zestaw informacji statystycznych o aktywnościach na stronie i pod postami – liczbie subskrybentów, liczbie polubień strony i każdego posta, liczbie wyświetleń, zasięgach, komentarzach, repostach.

Analiza konkurencji

W zależności od przedmiotu działalności, grupy konkurentów w sieciach społecznościowych mogą liczyć się w setkach. Sensowne jest skupienie się na najlepszych 3–5 konkurentach. Przeanalizuj ich treści, odbiorców, a także sposoby komunikacji z nimi. Zwróć także uwagę na aspekt wizualny prezentowanego contentu.

Polityka treści

Ta część dotyczy zaleceń dla nagłówków oraz formatów treści w social media. Określ dokładnie, jakiego typu treści będziesz publikować – informacyjne, sprzedażowe, eksperckie, rozrywkowe – i ustal ich proporcje. Jest to konieczne, aby nie zrazić odbiorców nieustannym contentem sprzedażowym lub nie przekarmić frywolną rozrywką. Naprzemienne rodzaje treści SM chronią przed monotonią, która może spowodować, że odbiorcy zrezygnują z subskrypcji.

Istotne jest również, by uwzględnić w strategii takie kwestie, jak: pozycjonowanie firmy, styl i metody komunikacji, strategie reklamowe, prowadzenie konkursów, KPI oraz ewentualne interakcje z konkurencją.

Strategia biznesowa w SM jest niezbędna, aby zrozumieć, jaki powinien być wynik i jak go osiągnąć. Bez strategii działania marketingowe prawdopodobnie nie odniosą sukcesu, a brak planu może zniszczyć każdy pomysł.

Zdj. główne: Alexander Shatov/unsplash.com

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*