Prowadzisz sklep internetowy? Sprawdź, jak zwiększyć sprzedaż Twojego rękodzieła

Potrzebujesz ok. 6 min. aby przeczytać ten wpis

W rzeczywistości problem niskiej sprzedaży może leżeć w wielu aspektach Twojej działalności – słabym pozycjonowaniu, wysokich cenach, wąskim asortymencie itp. Jednak nie bagatelizuj znaczenia witryny.

Jeśli zauważysz, że konwersja przejścia z reklamy na stronę jest wysoka, a na samej stronie gwałtownie spada, nie możesz mieć wątpliwości, gdzie tkwi problem. Może być tak, że na stronie nie do końca „dopieściłeś” ofertę, która zwabiła użytkownika w reklamie, lub strona jest trudna w nawigowaniu, mało czytelna i drażniąca dla odbiorcy. Warto krytycznie przeanalizować wszystkie elementy witryny, by znaleźć te kłopotliwe i nieefektywne. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności i w miarę możliwości nad nimi popracować.

Użyteczność strony

Jeśli Twoja witryna jest nieczytelna, skomplikowana lub nie wyświetla się prawidłowo, potencjalny klient szybko ją zamknie. Jeśli użytkownik ma trudności ze znalezieniem produktu w katalogu lub filtrach – nie może go kupić. Jeżeli podstrony Twojego sklepu jasno nie odpowiadają na pytania użytkownika: „Gdzie jestem?”, „Co mi tu oferują?” i „Czy tego potrzebuję?”, to znaczy, że nie są dla niego użyteczne. Nie rozumiejąc logiki działania Twojej witryny, konsument po prostu pójdzie do konkurentów, którzy mają prostsze i bardziej czytelne strony. Dlatego projektując sklep internetowy, kieruj się nie tylko swoim gustem, ale także wymaganiami i oczekiwaniami odbiorców.

Kobieta z kartą płatniczą na czerwonym tle
(fot. Mix and Match Studio / 500px / 500Px Plus / Getty Images)

Korzystaj ze sprawdzonych i znanych użytkownikom rozwiązań, bez zbędnych udziwnień i komplikowania. Poruszanie się po stronie powinno być przyjemne, intuicyjne i łatwe, a wyszukiwanie produktów sprawne i efektywne. Warto zadbać o responsywność strony, sprawdzić czas ładowania poszczególnych podstron i zoptymalizować go, a także dostosować witrynę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Faktem jest, że coraz więcej użytkowników używa do zakupów tabletów i smartfonów, dlatego musisz mieć pewność, że Twoja strona działa na nich sprawnie i bez błędów.

Opis towarów

Strona karty produktu jest często skonfigurowana z reklamami kontekstowymi lub ukierunkowanymi, co oznacza, że jest to pierwsza i najważniejsza rzecz, którą użytkownik widzi na Twojej witrynie. Dobra karta produktu zawiera:

  • pełną nazwę przedmiotu;
  • opis produktu – postaraj się, by dla każdego przedmiotu był jak najbardziej unikalny. W ten sposób zyskasz w algorytmach wyszukiwarek i przyciągniesz więcej odbiorców;
  • zdjęcia i filmy przedstawiające produkt z różnych stron i w użyciu;
  • dokładne wymiary i parametry towaru;
  • krótką informację o wysyłce, płatności i warunkach zwrotu;
  • opinie innych użytkowników o produkcie;
  • informacje o dostępności produktu lub jego braku (z ofertą otrzymania powiadomienia na maila, gdy pojawi się ponownie w magazynie);
  • informacje o ilości sztuk w magazynie (często świetnie stymuluje sprzedaż);
  • przycisk „kup” lub „dodaj do koszyka”;
  • przycisk „dodaj do listy życzeń” lub „dodaj do ulubionych”;
  • ewentualnie okienko z produktami podobnymi lub polecanymi w zestawie z promocją.

Klient lubi wiedzieć, co kupuje. Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że mają oni przed zakupem bardzo wiele pytań, a brak konkretnych odpowiedzi może ich skutecznie zniechęcić. Dlatego stwórz przejrzystą stronę dla każdego produktu. Uwzględnij wszystkie pytania, jakie może mieć użytkownik, i odpowiedz na nie – umieść na stronie odpowiednią specyfikację produktu. Im więcej informacji udzielisz, tym chętniej konsument go kupi.

Koszyk

Mini kosz zakupowy, myszka komputerowa i klawiatura
(fot. Anton Skripachev / iStock / Getty Images Plus / Getty Images)

Badania ReadyCloud pokazują, że w skali globalnej średnio około 75% użytkowników porzuca koszyk z przyczyn takich jak:

  • dodatkowe koszty związane z wysyłką (61%);
  • konto wymagane do dokonania zakupu (35%);
  • wolno działająca strona i skomplikowana płatność (27%).

Dlatego zwróć uwagę na to, jak wygląda koszyk zakupowy na Twojej stronie i czy ma wszystkie niezbędne elementy:

  • nazwę towaru i jego cenę;
  • miniaturkę zdjęcia produktu, aby ułatwić użytkownikowi nawigację;
  • klikalną nazwę produktu, żeby użytkownik mógł ponownie wejść na jego stronę;
  • możliwość zwiększenia lub zmniejszenia liczby jednostek produktu;
  • przycisk usuwania towaru z koszyka;
  • ostateczną kwotę zamówienia (najlepiej już z uwzględnieniem rabatów i kosztów dostawy);
  • pole do wprowadzenia kodu promocyjnego.

Koszyk nie jest jeszcze realizacją zamówienia i płatności zamówienia, co oznacza, że istnieje szansa na zwiększenie sprzedaży. Spróbuj dodać do niego okienko z innymi przedmiotami, które mogą być interesujące dla klienta.

Zaprojektuj koszyk w formie okna modalnego, a nie oddzielnej strony. Dzięki temu łatwiej będzie użytkownikowi wrócić do katalogu i dalszych zakupów.

Składanie zamówienia, płatność i wysyłka

Etap, na którym sklepy internetowe utrudniają zakupy klientom, a tym samym ich zniechęcają, to najczęściej składanie zamówienia. Typowe błędy:

  • wymaganie od użytkownika założenia konta przed zakupem – odwraca to uwagę od procesu zamawiania, jest irytujące i odbiera przyjemność z zakupu. Można zaproponować założenie konta i wskazać zalety takiego rozwiązania, ale powinna być dostępna także opcja zakupów dla niezarejestrowanych gości;
  • formularz z ogromną liczbą pól do wypełnienia – często sklepy wymagają od kupującego podania takich informacji, bez których mogłyby się łatwo obejść. Klienci zwykle nie mają tyle cierpliwości i po prostu rezygnują z zakupu. Zmniejsz liczbę pól do wypełnienia do wymaganego minimum: imię i nazwisko, dokładny adres, sposób wysyłki, sposób płatności.
Pani kurier z paczkami
(fot. Luis Alvarez / DigitalVision / Getty Images)

Jeśli chodzi o metody płatności i dostawy, dobrze, by były maksymalnie różnorodne i odpowiadały oczekiwaniom klientów. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że najczęściej wybieraną formą płatności są przelewy tradycyjne, szybkie przelewy przez odpowiednie serwisy, płatność przy odbiorze, płatność kartą.

W przypadku dostawy w ostatnim czasie największą popularnością cieszą się paczkomaty, a także punkty odbioru w lokalnych żabkach i kioskach ruchu – zwykle są tańsze od kuriera i dają możliwość wyboru wygodnego dla klienta miejsca odbioru. Warto jednak zaproponować kilka różnych opcji dostawy, a przy każdej umieścić szacowany czas realizacji.

Sprawny kontakt

Musisz ułatwić użytkownikom komunikację z Tobą, szczególnie gdy mają pytania dotyczące towarów lub warunków dostawy i płatności. Twoje dane kontaktowe powinny być łatwo namierzalne, widoczne i przede wszystkim aktualne. Nie podawaj numeru lub maila, z których nie korzystasz. Dobrym pomysłem może być także użycie chat boksa, w którym klient może porozmawiać z konsultantem.

Praca nad użytecznością i konwersją witryny polega na stworzeniu takiej jej wersji, na której użytkownik będzie czuł się swobodnie i która nie zniechęci go do dokonania zakupu. Zadbaj o to, by projekt Twojego sklepu był maksymalnie przyjazny dla konsumentów, budził ich zaufanie i sprzyjał pozytywnym doświadczeniom. Spróbuj przetestować różne rozwiązania na swojej stronie i znajdź te optymalne i skuteczne.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*