Większość z nas tego doświadczyła: zamawiamy coś, o czym od dawna myśleliśmy i jest nam to doręczone w luksusowym opakowaniu, którego zwyczajnie nie chce się podrzeć ani zniszczyć. To ten moment, w którym wiemy, że mamy w swoich rękach dobry produkt, a nawet jeszcze go nie widzieliśmy. Proces rozpakowywania może być przeżyciem, które aż chce się dzielić z innymi.
Ten trend rozpakowywania, mimo że ma już swoje lata, nie wydaje się odchodzić w niepamięć i staje się prawdziwym fenomenem do tego stopnia, że miliony ludzi oglądają filmy wideo innych osób rozpakowujących online swoje zakupy. Niezależnie od tego, czy jest to nowy telefon, ciekawe urządzenie, przedmiot kolekcjonerski, bilet na festiwal czy nowe buty, unboxing to trend, który rozwija się w najlepsze.
Liczba filmów na YouTubie zawierających unboxing wzrosła przez ostatnie 10 lat o całe 871%, a 43% kupujących produkty z wyższej półki twierdzi, że prawdopodobnie pochwalą się niestandardowym opakowaniem znajomym lub rodzinie. Niestandardowe opakowanie bez wątpienia jest ważnym elementem ogólnego doświadczenia związanego z kupowaniem i używaniem niektórych przedmiotów, zwłaszcza współcześnie, gdy rynek zalewany jest masą produktów podobnej jakości i firmy muszą zajadle walczyć o zdobycie uwagi, zainteresowania i zaufania konsumentów.
Rosnąca liczba miłośników unboxingu zdaje się potwierdzać fakt, że liczy się nie tylko produkt w środku. Lokowanie produktu, sposób otwierania i zamykania pudełka, to, co recenzent widzi jako pierwsze po otwarciu, dotyk, rozkład ciężaru, konstrukcja, branding i „dodatkowe fajerwerki” – to wszystkie ukryte cechy, które wchodzą w tworzenie wspaniałego doświadczenia z rozpakowywaniem.
Unboxing to coś więcej niż opakowanie i zdecydowanie coś więcej niż filmik wideo wrzucony na YouTube. Użytkownicy mediów społecznościowych publikują zdjęcia na blogach i innych kanałach komunikacji, takich jak Instagram, Facebook czy Snapchat, aby pokazać swój proces rozpakowywania, a przy stale rosnącej popularności influencerów w social mediach może to potencjalnie oznaczać dotarcie do milionów ludzi.
Oprócz udostępniania materiałów w mediach społecznościowych (czyli robienia dodatkowej reklamy) doświadczenie rozpakowywania może mieć również realny wpływ na klientów – do tego stopnia, że może nawet kształtować ich przyszłe nawyki zakupowe i wybory produktów lub marek. Wyróżnienie się z tłumu dzięki oryginalnemu, zapadającemu w pamięć opakowaniu produktu może pomóc stworzyć niezapomniane doznanie dla konsumenta. Pozwoli mu zanurzyć się w doświadczeniu i pozostawi niezatarte wrażenie, które zachęci go do ponownego zakupu. Świetne opakowanie może pomóc naszemu produktowi pozostać mocno w kręgu zainteresowania konsumenta, a także może przyczynić się do korzystnego pozycjonowania produktu i firmy na tle konkurencji.
O ile bardzo ważne jest opakowanie zewnętrzne oraz wygląd i styl pudełka, nie możemy zapominać, jaki produkt jest przechowywany w środku. Z tego względu pudełko musi prezentować produkt w pożądany sposób, ale przede wszystkim także go chronić. Źle zaprojektowane opakowanie może bowiem poważnie go uszkodzić lub zwyczajnie zepsuć.
Zdj. główne: Leone Venter/unsplash.com