E-recepty i e-skierowania to już codzienność

Potrzebujesz ok. 4 min. aby przeczytać ten wpis
E-recepty i e-skierowania to już codzienność

Alan Navarro/unsplash.com

Inne

Artykuł sponsorowany

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść artykułu i osobiste poglądy autora.

Obserwuje się wzrost zainteresowania elektronicznymi rozwiązaniami w dziedzinie ochrony zdrowia wśród pacjentów. Badania przeprowadzone przez Centrum Badania Opinii Społecznej wskazują, że to głównie młodsze osoby, w przedziale wiekowym 25-34 lata, najczęściej korzystają z takich udogodnień jak e-recepty czy e-skierowania. Szczególnie mieszkańcy większych aglomeracji miejskich, posiadający wyższe wykształcenie i osiągający wyższe dochody, wykazują skłonność do wykorzystywania cyfrowych opcji w kontakcie z usługami medycznymi.

Pacjenci w Polsce stawiają na e-zdrowie

Wyniki badania wskazują na to, że elektroniczne recepty zyskały dużą popularność wśród respondentów, gdyż aż 76% z nich przyznało się do korzystania z tej formy, z czego 44% robi to regularnie. Z kolei skierowania w formie cyfrowej, otrzymywane za pośrednictwem wiadomości tekstowych, e-maili czy aplikacji, są wykorzystywane przez 61% badanych, przy czym 27% korzysta z nich często. W porównaniu do powyższych metod, Internetowe Konto Pacjenta jest mniej popularne, gdyż tylko 43% ankietowanych przyznało się do korzystania z niego, a jedynie 16% robi to regularnie.

Osoby, które najczęściej korzystają z e-usług zdrowotnych, również takich jak https://receptomat.pl/, to zazwyczaj młodzi ludzie w wieku 25-34 lata, zamieszkujący duże miasta z populacją od 100 tysięcy do 500 tysięcy mieszkańców. Są to również osoby z wyższym wykształceniem oraz te, które osiągają najwyższe dochody na osobę w gospodarstwie domowym, przekraczające 4000 złotych.

Polacy coraz częściej korzystają z usług lekarzy

W ostatnim półroczu przed przeprowadzeniem badania przez CBOS, aż 86% Polaków skorzystało z różnorodnych usług medycznych. Było to o 8 punktów procentowych więcej niż wyniki sprzed dwóch lat. Wśród tych usług znalazły się konsultacje lekarskie, wizyty u dentystów, badania laboratoryjne czy diagnostyczne.

Większość badanych, bo aż 70%, odwiedziło lekarza ogólnego, a 58% miało konsultacje ze specjalistami. Badania laboratoryjne przeprowadziło 64% ankietowanych, z czego 59% korzystało z laboratoriów analitycznych, a 41% z pracowni diagnostycznych. Co więcej, ponad połowa respondentów (52%) odwiedziła dentystę lub protetyka w ciągu ostatnich sześciu miesięcy.

Korzystanie z usług lekarza ogólnego w ramach ubezpieczenia zdrowotnego deklarowało 64% Polaków, podczas gdy 18% korzystało z usług poza systemem finansowanym przez NFZ. Wizyty u specjalistów były równie często finansowane przez NFZ, co opłacane indywidualnie lub przez dodatkowe ubezpieczenie (37% wobec 38%).

Systemy publiczny i prywatny wg pacjentów

W ciągu sześciu miesięcy przed przeprowadzeniem ankiety prawie jedna czwarta badanych (24%) korzystała wyłącznie z usług medycznych finansowanych przez powszechne ubezpieczenie zdrowotne. Z kolei ponad jedna dziesiąta (11%) skorzystała jedynie z usług płatnych samodzielnie lub tych, które oferowane są w ramach abonamentu lub polisy zdrowotnej. Większość, czyli 51% Polaków, decydowała się na korzystanie zarówno z usług publicznych, jak i prywatnych. Pozostałe 14% ankietowanych nie korzystało z żadnych usług zdrowotnych w tym okresie.t.

Komfort obsługi najważniejszy dla Polaków

Wśród czynników, które wpływają na decyzję o skorzystaniu z usług medycznych poza Narodowym Funduszem Zdrowia, istotne okazały się takie kwestie jak przyjazny personel i przyjemna atmosfera, które dla około 12% osób miały znaczenie. Również nowoczesny sprzęt medyczny był dla tej samej grupy procentowej powodem wyboru. Dla 8% pacjentów ważniejszy okazał się wyższy standard leczenia, który objawiał się lepszą czystością gabinetów oraz zapewnieniem prywatności podczas wizyty. Istnieje również grupa osób (9%), które zdecydowały się na płatne usługi, ponieważ potrzebna im była usługa nieobjęta refundacją. Z kolei posiadanie dodatkowego ubezpieczenia zdrowotnego było powodem wyboru usług poza systemem dla 5% respondentów.

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*