Rynek e-commerce z roku na rok zyskuje na popularności. Wraz z coraz większym zainteresowaniem klientów robieniem zakupów w sieci, rośnie także liczba sprzedawców, którzy decydują się przenosić swoje firmy do internetu. Jest o co walczyć. Rynek e-handlu zdaje się nie mieć końca, a ogromny popyt sprawia, że można na nim sprzedać praktycznie wszystko – nawet najbardziej nietypowe usługi i towary. Niestety nie obejdzie się bez działań marketingowych, takich jak pozycjonowanie strony internetowej oraz wielu innych, które się dobrze uzupełniają. Warto poznać to zagadnienie z bliska i na swoim przykładzie przekonać się o jego efektywności.
Rynek e-commerce z roku na rok notuje ogromne wzrosty i nie dzieje się to bez powodu. Zakupy w sklepach stacjonarnych oraz zlecanie usług „na żywo” zaczyna powoli wymierać, a wraz z napływem klientów do internetu rośnie także chęć przedsiębiorców do robienia nowych inwestycji na tym rynku. Jesteśmy świadkami zupełnego odwrócenia ról i w efekcie całkowitej zmiany tego, jak przyszłe pokolenia będą robić zakupy. Co to oznacza? Że zdecydowanie warto iść z duchem czasu i zacząć przenosić swoją działalność do sieci, jak nie w całości, to chociaż w części. Warto jednak wcześniej poznać zalety i wady tego rozwiązania, aby podjąć właściwą decyzję na ich podstawie.
Dobre strony rynku e-commerce widzi każdy internauta, który choćby raz składał zamówienie w sieci. Do największych zalet należy z pewnością sama forma robienia zakupów. Do niedawna należało odwiedzić sklep stacjonarny, dojechać do niego i zaparkować w odpowiednim miejscu samochód lub skorzystać z komunikacji miejskiej. W przypadku sklepów leżących w dużej odległości do naszego miejsca zamieszkania, proces ten mógł zająć nawet kilka godzin. W przypadku e-commerce jest zupełnie odwrotnie. Możemy złożyć zamówienie bez wychodzenia ze swojego domu, be żmudnego poszukiwania miejsca parkingowego oraz przeglądania sklepowych półek. Zaletą jest także ogromna dostępność. W sieci mamy dostęp do praktycznie wszystkiego i to na wyciągnięcie ręki – w jednej zakładce można mieć otwarty sklep obuwniczy, a w drugiej – budowlany.
Przedsiębiorcy z kolei doceniają możliwość sprzedaży produktów nietypowych i dobre zarobki mimo niskiej marży. Nie muszą opłacać kosztów wynajmu oraz wynagrodzeń dla pracowników do obsługi stacjonarnej.
Nie ma jednak róży bez kolców, w przypadku e-commerce największą wadą jest z pewnością ogromna konkurencja. Przedsiębiorcy widzą zalety tego rozwiązania, dlatego w każdej niszy znajduje się wielu sprzedawców. Co to oznacza? Duże trudności z uzyskaniem odpowiednio dużej liczby wejść, a tym samym także zarobków.
Niestety wraz z coraz łatwiejszym procesem składania zamówień rośnie także konkurencja, a wraz z nią koszty prowadzenia działalności. Do niedawna wystarczył sam dobry asortyment, teraz jednak próba przebicia się z ofertą do masowego klienta wymaga pewnych nakładów finansowych. Niezbędne są nakłady na działania marketingowe, takie jak artykuły sponsorowane, reklama displayowa oraz wiele, wiele innych. Wszystkie mają na celu poprawę widoczności witryny w sieci, nie są jednak najlepszym wyborem. Pozycjonowanie Idosell oraz innych sklepów jest zdecydowanie najbardziej efektywne i najtańsze, jednak również najtrudniejsze.
Pozycjonowanie Shoper oraz innych CMS-ów jest procesem, który polega na zwiększeniu widoczności witryny w wyszukiwarce Google. Zadanie to, ze względu na duże trudności i wysoki poziom skomplikowania, realizują wyłącznie wyspecjalizowane agencje SEO, dla których jest to podstawa ich działalności. Pierwszym etapem jest audyt. To dzięki niemu firma może ocenić zakres prac niezbędnych do przeprowadzenia, a także przekazać klientowi cenę za wybraną usługę i zaplanować strategię. W drugim etapie, on-site, należy wprowadzić wszystkie zmiany na witrynę i zmodyfikować kod źródłowy, a w trzecim (off-site) zbudować bazę linków.
W pozycjonowaniu chodzi o to, aby znaleźć się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania Google. Z reguły proces ten zajmuje od kilku tygodni nawet do kilkunastu miesięcy, szczególnie w przypadku, gdy dana witryna działa w branży z bardzo dużą konkurencją. Cały proces jest na szczęście niezbyt kosztowny, a cena wynika przede wszystkim z ustaleń z daną agencją SEO. Nie należy jednak do wysokich, szczególnie gdy zwrócimy uwagę na jego efektywność i rezultaty. Bardzo istotne jest wybranie odpowiedniej firmy, która podejmie się realizacji tego zadania. Na rynku znajdziemy dwa rozwiązania – freelancerów oraz agencje SEO. Freelancerzy to pojedyncze osoby bądź grupy przyjaciół, a agencje – duże firmy z renomą na rynku. To, który wybór okaże się lepszy, zależy od ceny oraz oczekiwań przedsiębiorcy.
Fot. Kevin Phillis/pixabay.com