W rzeczywistości problem niskiej sprzedaży może leżeć w wielu aspektach Twojej działalności – słabym pozycjonowaniu, wysokich cenach, wąskim asortymencie itp. Jednak nie bagatelizuj znaczenia witryny.
Jeśli zauważysz, że konwersja przejścia z reklamy na stronę jest wysoka, a na samej stronie gwałtownie spada, nie możesz mieć wątpliwości, gdzie tkwi problem. Może być tak, że na stronie nie do końca „dopieściłeś” ofertę, która zwabiła użytkownika w reklamie, lub strona jest trudna w nawigowaniu, mało czytelna i drażniąca dla odbiorcy. Warto krytycznie przeanalizować wszystkie elementy witryny, by znaleźć te kłopotliwe i nieefektywne. Oto kilka rzeczy, na które warto zwrócić uwagę w pierwszej kolejności i w miarę możliwości nad nimi popracować.
Jeśli Twoja witryna jest nieczytelna, skomplikowana lub nie wyświetla się prawidłowo, potencjalny klient szybko ją zamknie. Jeśli użytkownik ma trudności ze znalezieniem produktu w katalogu lub filtrach – nie może go kupić. Jeżeli podstrony Twojego sklepu jasno nie odpowiadają na pytania użytkownika: „Gdzie jestem?”, „Co mi tu oferują?” i „Czy tego potrzebuję?”, to znaczy, że nie są dla niego użyteczne. Nie rozumiejąc logiki działania Twojej witryny, konsument po prostu pójdzie do konkurentów, którzy mają prostsze i bardziej czytelne strony. Dlatego projektując sklep internetowy, kieruj się nie tylko swoim gustem, ale także wymaganiami i oczekiwaniami odbiorców.
Korzystaj ze sprawdzonych i znanych użytkownikom rozwiązań, bez zbędnych udziwnień i komplikowania. Poruszanie się po stronie powinno być przyjemne, intuicyjne i łatwe, a wyszukiwanie produktów sprawne i efektywne. Warto zadbać o responsywność strony, sprawdzić czas ładowania poszczególnych podstron i zoptymalizować go, a także dostosować witrynę do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Faktem jest, że coraz więcej użytkowników używa do zakupów tabletów i smartfonów, dlatego musisz mieć pewność, że Twoja strona działa na nich sprawnie i bez błędów.
Strona karty produktu jest często skonfigurowana z reklamami kontekstowymi lub ukierunkowanymi, co oznacza, że jest to pierwsza i najważniejsza rzecz, którą użytkownik widzi na Twojej witrynie. Dobra karta produktu zawiera:
Klient lubi wiedzieć, co kupuje. Rosnąca świadomość konsumentów sprawia, że mają oni przed zakupem bardzo wiele pytań, a brak konkretnych odpowiedzi może ich skutecznie zniechęcić. Dlatego stwórz przejrzystą stronę dla każdego produktu. Uwzględnij wszystkie pytania, jakie może mieć użytkownik, i odpowiedz na nie – umieść na stronie odpowiednią specyfikację produktu. Im więcej informacji udzielisz, tym chętniej konsument go kupi.
Badania ReadyCloud pokazują, że w skali globalnej średnio około 75% użytkowników porzuca koszyk z przyczyn takich jak:
Dlatego zwróć uwagę na to, jak wygląda koszyk zakupowy na Twojej stronie i czy ma wszystkie niezbędne elementy:
Koszyk nie jest jeszcze realizacją zamówienia i płatności zamówienia, co oznacza, że istnieje szansa na zwiększenie sprzedaży. Spróbuj dodać do niego okienko z innymi przedmiotami, które mogą być interesujące dla klienta.
Zaprojektuj koszyk w formie okna modalnego, a nie oddzielnej strony. Dzięki temu łatwiej będzie użytkownikowi wrócić do katalogu i dalszych zakupów.
Etap, na którym sklepy internetowe utrudniają zakupy klientom, a tym samym ich zniechęcają, to najczęściej składanie zamówienia. Typowe błędy:
Jeśli chodzi o metody płatności i dostawy, dobrze, by były maksymalnie różnorodne i odpowiadały oczekiwaniom klientów. Raport Izby Gospodarki Elektronicznej pokazuje, że najczęściej wybieraną formą płatności są przelewy tradycyjne, szybkie przelewy przez odpowiednie serwisy, płatność przy odbiorze, płatność kartą.
W przypadku dostawy w ostatnim czasie największą popularnością cieszą się paczkomaty, a także punkty odbioru w lokalnych żabkach i kioskach ruchu – zwykle są tańsze od kuriera i dają możliwość wyboru wygodnego dla klienta miejsca odbioru. Warto jednak zaproponować kilka różnych opcji dostawy, a przy każdej umieścić szacowany czas realizacji.
Musisz ułatwić użytkownikom komunikację z Tobą, szczególnie gdy mają pytania dotyczące towarów lub warunków dostawy i płatności. Twoje dane kontaktowe powinny być łatwo namierzalne, widoczne i przede wszystkim aktualne. Nie podawaj numeru lub maila, z których nie korzystasz. Dobrym pomysłem może być także użycie chat boksa, w którym klient może porozmawiać z konsultantem.
Praca nad użytecznością i konwersją witryny polega na stworzeniu takiej jej wersji, na której użytkownik będzie czuł się swobodnie i która nie zniechęci go do dokonania zakupu. Zadbaj o to, by projekt Twojego sklepu był maksymalnie przyjazny dla konsumentów, budził ich zaufanie i sprzyjał pozytywnym doświadczeniom. Spróbuj przetestować różne rozwiązania na swojej stronie i znajdź te optymalne i skuteczne.